Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poprvé: Košt vín. Laik poučuje

Všechno je někdy poprvé. Asi jsem nějak posunutá v čase, opožděná. Svůj první opravdový košt jsem zažila v 66 letech. Byl to dárek k narozeninám. Byla to tzv. Výstava vín. V malém moravském městečku (na vesnicích se pořádají taky). Tedy jihomoravských vesnicích. Vinařských. Nebylo to ve sklípku, ale v penzionu, hotelu, prostě veřejně přístupném prostoru.

Ten úplně první košt nepočítám, to byla tzv. řízená ochutnávka. Myslím jen dvou vín. S dlouhým výkladem. Snobsky se přitom nábožně poslouchalo. (Jako) znalecky koštovalo. A těm, co to nedělali, okolní ochutnávači dávali najevo, že jsou křupani. Hlasitě. Nebo jen pohledy; jak říkají vzdělanci, neverbálně. Trochu to připomínalo školu, kde se žáci snaží zavděčit paní učitelce. A odsoudí ty, kdo ji nábožně neposlouchají. Ať už si říká, co chce. Ale toho vinaře, který měl taky občanské povolání a v hotelu byl jen na ochutnávky, jsme s kolegou později navštívili. Byli jsme jen dva, kolega řídil. Bylo to na mně. Ale když jsem se ze sklípku vynořila, po ochutnávce vín a domácích kořalek jako ořechovice, mandlovice a nevím jaká ještě -ice, nebyla jsem ani opilá, ani mě nebolela hlava. A to ani druhý den. Přivezla jsem si karton vína. Tolik jsem jednorázově za víno nikdy neutratila. Ale tenhle Cabernet Sauvignon byl vynikající.

Jaksi od těch dob, a je to asi osm let, mi připadají vína ze supermarketů a hypermarketů, jakoby neměla nic společného s přírodou. Denaturovaná. Mám ráda svíravou chuť taninů, proto i čaj a červená vína. Ale ta ze super a hyper se mi zdají tvrdá a svíravá až moc. Nic jiného tam necítím. Kdežto od vinaře dokážu i já, laik, rozpoznat chuť a aroma ovoce. Nejčastěji švestky a černého rybízu.Ty mám ráda i jako ovoce.

Na tenhle (můj první) košt jsme přišly s dcerou brzy. Protože to bylo mimo Brno, přijely jsme. Už cestou, protože jsme jely busem, a vlakem, jsme při přestupování viděly dost lidí, co jelo asi za stejným cílem. Na místě jsme se postavily do jakési fronty, byly jsme druhé. Před námi byli ve frontě dva manželé, co prý chodí na košty asi 30 let. Byli na to náležitě vybaveni. Sportovní oblečení, pohodlné boty, batoh. A v batohu měl každy z nich nerezový stojánek s otvory; v nich 6 skleniček velikosti koštovacích sklínek (objem něco mezi frťanem a vinnou sklenkou). Ale, kupodivu, mluvili o tom, že víno jen koštují, nepolknou. Nepochopila jsem, jak to dělají. Ale nemusím vědět všechno. Když byly vylepeny na dveře informační cedule, byly dokořán otrevřeny. Na začátku se zaplatí, dostanete katalog vín, skleničku s nápisem Výstava vín ...

Pokud přijdete dost brzy, vyberete si stolek, vybalíte přinesené naporcované mlsky: sýry, olivy, klobásy, kusy chleba nebo rohlíků; viděla jsem taky paní, co mazala jakousi pomazánku na přinesené nakrájené rohlíky. No a pak chodíte s tou sklenkou a koštujete vystavená vína. To, co jste si vybrali v katalogu (podle počtu bodů, místa, jména vinaře, odrůdy, jestli je to pozdní sběr, barrique, ...). Maximum bodů je 100, ale podobně jako u krasobruslení, uděluje se max.tak 90. A to zřídka. Pod 76 bodů neberte, víno má nějakou chybu. Odrůdy s malým množstvím vystavených vzorků mívají nižší hodnocení, není moc s čím srovnávat. Jak jsme s dcerou zjistily, vína s nižším hodnocením (zkoušely jsme jen ta nad 76 bodů) nám často chutnala víc než ta s vyšším. Naše hodnocení potvrdil i spřízněný vinař.

Vína jsou v katalogu zařazená podle odrůd a označená také zkratkou s číslem. Vyhledáte polici s odrůdou. A tam podle čísla vybrané víno. Např. TČ 15 (Tramín červený, vzorek číslo 15). Já jsem si ho nazvala Tramín červený, fikaně převlečený za bílý, protože je to bílé víno. Navzdory názvu, který se týká červených hroznů). Slečna vám nalije, ochutnáte. A do katalogu si píšete poznámky k tomu, co koštujete. Já, jako každý začátečník, velmi vyhraněné, jako: Hnus, Nedá se pít. Jak to ohodnotil pěstitel vína, který katalog našel: To je vidět znalce. (Samozřejmě tvrdý sarcasm). Ale nemá se dívat do cizích poznámek, já jsem své názory nepublikovala. Jsem laik a na znalce si nehraju. Nechám se poučit, ale chápu, když nejsem pro znalce zajímavý partner. Ale, po pravdě, vinaři se znají a nedali by na výstavu něco, za co by se styděli. Takže jsem asi křivdila.

Začíná se bílým vínem, následuje růžové a končí se červeným.

Pohodlné boty jsou dost důležité. Jako u všeho. Dost se totiž stojí a přechází mezi vystavenými víny. Sklenice se vyplachuje mezi jednotlivými košty, k tomu slouží jednoduché ostřikovače. Víno nalévají děvčata v dlouhých zástěrách (jen vyjímečně hoši). Neviděla jsem jako obsluhu ženu ani muže tak nad 20. Na stolcích jsou něco jako vázy, do kterých můžete vylít (ne vyplivnout) to, co vám nechutná.

Dostanete opravdu jen od každého vína trochu, tak dva doušky. Protože i červená vína byla chlazená, zdála se svíravá až moc. Nám oběma. Vrátily jsme se kajícně k bílým. Vinař vysvětlil. Jsou tam hlavně ta červená vína, která se pěstují ve velkém a dodávají do těch super a hyper.

Můžete si taky koupit guláš, klobásu, sýry, za celkem slušné ceny, takové, jaké byly tak před 10 lety i v restauracích v centru Brna.

Domů jsme si koupily mimo TČ 15 a Hibernal. Jak jsme procházely katalog, zaujal nás ten název. A víno bylo vynikající. Výše zmíněný vinař potvrdil kvalitu.

Žádná opilost, žádné bolení hlavy. Žádný, jak jsem říkali kdysi, Váňův Dunihlav. Jak jsem četla v časopise Vesmír odpověď na dotaz Proč po levném víně bolí hlava? Hodně se ošetřuje sířením. Siřičitany způsobují bolení hlavy. Takže věřme odborníkům. Zachovejme si kritický rozum. Levné víno nekupuju. To raději žádné.

Neodsuzujte laiky. Na znalce nehraju. Ani se nesnažím vystavovat svou neznalost, jako správný křupan. Pravým znalcem vín může být asi jen vinař.

Ad Hibernal: Můj Stručný etymologický slovník jazyka českého říká, cituji: „ hibernace lék. umělé podchlazování. Z lat. hibernatio od hibernare přezimovat … Též přivodění léčivého spánku (u zvířat).“

 

 

Autor: Pokorná Mirka | středa 13.8.2014 17:16 | karma článku: 8,99 | přečteno: 322x
  • Další články autora

Pokorná Mirka

Asi přestanu psát blog

Můj článek Politická korektnost versus skutečnost byl přesunut do sekce "Soukromý blog", moje reakce na email adminů do sekce "Hydepark", viz níže. Rozděl a panuj?

23.11.2017 v 12:43 | Karma: 16,70 | Přečteno: 623x | Hyde park

Pokorná Mirka

Politická korektnost a Kodex blogera

Cituji email, který jsem dnes dostala. Po publikování svého blogu Politická korektnost versus skutečnost. Citace je označena uvozovkami a odlišným typem písma. Má reakce následuje.

23.11.2017 v 11:41 | Karma: 25,76 | Přečteno: 818x | Hyde park

Pokorná Mirka

Politická korektnost versus skutečnost

Vězeni se dříve říkalo korekce. Korekce jako náprava. Korektnost chápu jako správnost. Politická korektnost by tedy byla politická správnost. A tady je vidět, že jde o nějakou specifickou správnost.

23.11.2017 v 10:21 | Karma: 21,46 | Přečteno: 744x | Ostatní

Pokorná Mirka

Zákony profesora Parkinsona platí,

napadá mě často. Naposledy, když jsem slyšela o jednání nově zvolené poslanecké sněmovny. Parkinson bylo skutečné jméno skutečného profesora.

21.11.2017 v 15:19 | Karma: 18,69 | Přečteno: 932x | Ostatní

Pokorná Mirka

Čím méně víte, tím lépe spíte

Je titul knihy. Autor "David Satter (1947), je americký novinář a přední odborník na Rusko a bývalý Sovětský svaz. Vystudoval Chicagskou univerzitu a Oxford, kde získal titul z politické filozofie.

14.11.2017 v 14:21 | Karma: 8,37 | Přečteno: 361x | Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 229
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 700x
Snažím se žít, neudílet nevyžádané rady,...
Prošla jsem pár místy a profesemi.
Nebyla jsem nikdy v žádné politické straně.

Část toho, co mě zajímá a napadá, publikuji tady.